Alla inlägg den 24 september 2009

Av Lie - 24 september 2009 19:09

Ja, så tänkte jag rapportera lite om intention att äta inspirerat av "ISO-dieten".


Det var lite trögt att komma igång, då jag inte hade rätta ingredienserna hemma, så riktigt 100-procentigt ISO har det inte blivit. Har inte heller tänkt ta det på blodigt allvar, utan använda det som en kick-off-hjälp att motivera mig till att äta mig ner i vikt. Jag har dock försökt hålla mig till ISO-principen: 1/3 av vardera protein, fett och kolhydrater.


I kolhydrater räknas ju inte bara potatis och spannmål, utan alla grönsaker och det man äter ska ha ha lågt GI. Mängden råris till en portion är ½ dl i kokt form - det är inte mycket och ibland tänker jag att jag lika gärna kunde hoppa över det, men då skulle kostintaget antagligen bli mer och mer enahanda. Jo, jag känner mig själv.


Fett har jag lite svårt att få i mig, men jag jobbar på det. Nötter är t.ex proteinrika och fulla av mineraler, samt feta. Istället för en macka till mellanmål, har det ofta blivit några nötter, men det är inte ultimat enligt diet-skaparna. Hellre några stänger 10% ost + ½ äpple till några nätter. Nötterna är förståss orostade, osaltade och naturella . Men har nån ätit 10% ost? Det är inte gott, kan jag säga.


Ägg har också blivit en protein-räddningsplanka. En mättande och en nyttig proteinkälla, när kylskåpet ekar lite tomt. Kokta ägg till frukost och omelett till lunch eller middag, men inte samma dag förståss. Risken kan ju bli att jag börjar kackla... Flört Bäst gillar jag middagar som idag: stekt/grillad kycklingfilé, med blandsallad och lite nötter.


Jag tycker om att pyssla om mig själv och det känns som jag gör det, när jag äter så här. Denna kost är glutenfri och kanske det är därför jag inte känner mig så däst? Motionera måste man ju också göra för att må bra och gå ner i vikt, men det gör jag redan, så det är ätningen det hänger på nu!


Resultatet då: Förra veckan gick jag ner 0,8 kg. Alltid något ;-)

Och blodsockret håller sig väldigt stabilt


Over and out

Ovido - Quiz & Flashcards