Alla inlägg under november 2010

Av Lie - 23 november 2010 18:01

Ibland blir saker bara på så där kristallklara för en. Man kanske har blivit besviken… oroat sig och inte vetat varken ut eller in… så kommer den… den klara INSIKTEN och allt står klart. Alla önskningar och drömmar, som man trodde var livsviktiga, hamnar i skuggan och det som gäller är: Självkänsla, Hälsa och Tillit.

Självkänsla nog, att förstå vad som är ens sanna jag och vad man mest behöver. Veta att hälsan är det viktigaste för ett långt och härligt liv...  och att det krävs tillit att slänga sig ut i trapetsen, sväva inför det okända och veta att allt kommer att ordna sig till det bästa.


Jag slängde mig ut litegrand idag.

Gung gung!


  


Av Lie - 6 november 2010 19:49


En vän sa; Kär eller "bara" kärlek? Ja ... vad är vad? Kärleksflöde är gott... det är när vi får föreställningar om hur den ska uttryckas, som vi börjar få problem eller hur?

Så är det.


.....



These three things are to be taken note of: the lowest love is sex - it is physical - and the highest refinement of love is compassion. Sex is below love, compassion is above love; love is exactly in the middle.


Very few people know what love is. Ninety-nine percent of people, unfortunately, think sexuality is love - it is not. Sexuality is very animal; it certainly has the potential of growing into love, but it is not actual love, only a potential....


If you become aware and alert, meditative, then sex can be transformed into love. And if your meditativeness becomes total, absolute, love can be transformed into compassion. Sex is the seed, love is the flower, compassion is the fragrance.


Buddha has defined compassion as love plus meditation. When your love is not just a desire for the other, when your love is not only a need, when your love is a sharing, when your love is not that of a beggar but an emperor, when your love is not asking for something in return but is ready only to give - to give for the sheer joy of giving - then add meditation to it and the pure fragrance is released. That is compassion; compassion is the highest phenomenon.


Osho Zen, Zest, Zip, Zap and Zing Chapter 3


  


Översättning:

Tre saker ska tas i beaktande: Den lägsta nivån av kärlek är sex - den är fysisk - och det högsta förfinandet av kärlek, är medkänsla. Sex är under kärlek, medkänsla över kärlek, kärlek är exakt i mitten.


Mycket få människor vet vad kärlek är. Nittionio procent av människor, menar tyvärr att sexualitet är kärlek - det är det inte. Sexualiteten är djurisk och har potential att växa till kärlek, men det är inte själva kärleken....


Om du blir medveten, alert och meditativ, kan sex förvandlas till kärlek. Och om din meditativitet blir total och absolut, kan kärlek att omvandlas till medkänsla. Sex är fröet, är kärlek blomman, medkänslan är doften.


Buddha har definierat medkänsla som kärlek plus meditation. När din kärlek inte bara är en önskan om en, när din kärlek inte bara är ett behov, när din kärlek är ett givande, när din kärlek inte är som en tiggare, utan en kejsare, när din kärlek inte ber om något i avkastning, men är beredd bara att ge - att ge för glädjen av att ge - lägg sedan till meditation för att den och den rena doften släpps. Det är medkänsla; medkänsla är det högsta fenomenet.



Av Lie - 3 november 2010 20:37

Bra dagar… så lycklig man blir av bra dagar.

Det som man som frisk tar för givet, är ingen självklarhet, när man inte längre fungerar som vanligt. Jag har varit glad ett tag nu, för att det flutit på så bra och förra veckan, kände jag mig en stund, nästan helt frisk. Vilken känsla, när hjärnan känns klar. Så där iskristallsklar, istället för dimmig och fuktmättat svampaktig.


Något man inte räknar med i tillfrisknandet, är rädslan. Att rädslan över att blir sjuk igen, ska komma och ta ett grepp om en... Ett iskallt grepp. Det tycks inte logiskt, men om man som jag, har gjort resan ner i avgrunden flera gånger och mycket väl vet, att en känsla av friskhet ökar lusten och viljan att göra mer… och att DET kan vara skillnaden mellan att fortsätta resan mot friskhet och att vägga sig igen, är det logiskt att en rädsla infinner sig.


En bekväm person, utan lust och vilja att uträtta saker, blir inte utbränd. Säkert lite deprimerad, men inte urlakad av att hela tiden överskrida sina gränser.

Alla de goda egenskaperna som lust, ork, ansvarskänsla, entreprenörskap och vilja, kan bli väldigt farliga om orken tryter och man har tappat kontrollen över sin tillvaro, men ändå fortsätter att prestera. Den utbrändes största fiende är ofta, sig själv. Förmågan att se vad som är lämpligt i relation till ens orkesstatus, har helt satts ur spel, men att överskrida gränser anses modigt och premieras, gärna med en liten löneförhöjning och ännu mera ansvar.


Om lusten och viljan hos en redan nedsatt person, är större än ork och kapacitet, bär det käpprätt åt helvete. Igen. Därför är det viktigt att vara försiktig under tillfrisknandet, men att vara försiktig, är riktigt, riktigt tråkigt. Få vill bromsa sig. Det blir en märklig tillvaro att befinna sig i; glädjas och känna lust, men behöva bromsa och känna rädsla.


Jag har hyst hopp och optimism i över 10 år. Jag har laddat om och laddat om, fått beröm för att jag klarat min utbrändhet så bra och jag har verkligen varit positiv i min inställning, men det har antagligen också gjort, att jag lagt krokben för mig själv.


Nu känner jag för första gången i mitt liv, att jag verkligen är livrädd för att bli sjuk igen. Jag orkar inte en gång till… Den nya inställningen, skrämmer mig lite. Väljer jag att inte orka? Men kanske detta val, gör att jag faktiskt inte kommer att vägga mig en 4:e gång? Kanske min starka känsla av att jag faktiskt fått nog, kommer att hjälpa mig, att hålla mig på den smala vägen, i ett långsamt och hälsosamt tempo? Jag hoppas verkligen det. Under tiden ska jag använda mina underbara verktyg, som t.ex EFT och meditation, att bearbeta, befästa och skapa nya plattformer.


Jag vill inte bli koko, tappa förmågan att tänka och kommunicera igen...

Jag vill och ska fortsätta resan, mot frisk!  

Ovido - Quiz & Flashcards