Alla inlägg under januari 2010

Av Lie - 27 januari 2010 19:55


Huun Huur Tu & Carmen Rizzo

Av Lie - 26 januari 2010 20:41

Who are you, behind your mask
Mask and paraphernalia
Do you trust, the spirit’s voice 
Or do you need a defence of patterns

Can you stand up here, in nudity,
without things, you think you need
and listen to the guidance-song,
straight from the cosmos’ lead

Lay your ear, to the Mother earth
and listen to the beat
Release yourself from the narrow bounds
and your own ideas, defeat


Listen!
Hear the silence voice of humbleness
Telling you to find the path …
Path of immediate simplicity

© Lie

 






'  

Av Lie - 23 januari 2010 11:00

Jag har tittat på TV4 morgon, här på förmiddagen. Det känns bra att se, att organisationer samarbetar för att hjälpa människorna på Haiti. Många infallsvinklar kommer från expertpanelen och samtalen varvas med bilder från katastrofområdet.


Sedan kommer reklamen...


Det är ingen ju överraskning för mig, att vi lever olika liv här i världen, men när det visas bilder av hemlösa, klädlösa, rasmassor med döda/skadade... och det rätt vad det är kommer in påkostade reklaminslag, för varor vi inte behöver... då blir det så påtagligt och jag tycker det känns äckligt. Vi lever ett äckligt överdrivet liv i västvärlden.


Tänk om vi kunde sänka vår vardagsstandard och dela med oss, av vårt överflöd?

Skulle det vara möjligt? Att bara tänka tanken?


När jag var barn fanns det t.ex. EN TV-apparat i en medelsvenssons hem. EN telefon. ETT vardagsrum, med EN ordinär soffa... Idag ser vi heminredningsprogram på TV, där man kastar ut gammalt fungerande och river sönder funktionsdugligt, för att styla hemmet i senaste nytt... Platt-TV är ett absolut måste och så klart det ska vara bubbelbadkar.


Småknattar på 6-7 år ska ha egen mobiltelefon, egen dator och iPod. Föräldrarna ska ha onödiga lyxprylar, som nu anses vara standard i våra "förvridna hjärnor".


Kan vi tänka oss, att ta ett steg tillbaka?

Skulle du kunna tänka dig att leva, mer "basic"? Och dela med dig mer?


~ *** ~


Idag undrar jag även över björktrastarna. Vad gör dom i dessa trakter, i kalla januari?

Jag har aldrig sett på maken: stora flockar av björktrast svingar sig mellan de kala och kalla björkarna. Har dom blivit lite tokiga?


Min shamanska hjärna, kan gärna se naturens ovanliga skeenden som illustrationer... och idag såg jag trastarna som flyktingar. Det blir kanske inte nödvändigtvis bättre, om man flyr från sin naturliga miljö?


~ *** ~


Så här vackert var det härom veckan, i Sörbygden i sydöstra Jämtland.

Vad skulle du säga om du såg en flock björktrast i bilden?   




  





Av Lie - 20 januari 2010 19:26

Jag blev dålig på jobbet... fick feber och åkte hem strax innan lunch och kände mig rätt eländig. Tyckte det var jobbigt att köra bilen hem och orkade sedan inte laga någon mat... uj uj uj...

Sedan tittar jag på nyheterna och ser åter igen jordbävningsoffren på Haiti. Glädjescener när levande grävs fram, en kvinna sjunger medan de drar fram henne och ett barn höjer armarna i luften. Amputerade ben och armar på provisoriska sjukhus, utan väggar och tak.

 

Man behöver sig en tankeställare med jämna mellanrum.

Så otroligt tryggt och skönt vi lever i den här änden av världen!

Och vi kan hjälpa till!

 

...

LÄKARE UTAN GRÄNSER:

Plusgiro: 90 06 03-2
Bankgiro: 900-6032
SMS: skicka ordet LIV till 72990 (50 kr)
.
Hemsida:
...

 

SOS BARNBYAR

https://www.sos-barnbyar.se/stod-oss/skank_pengar/Pages/Jordbavning_Haiti.aspx?et_cid=2&et_lid=7479&et_sub=haiti

...

UNICEF: http://www.unicef.se/stod-oss/haiti

...

Av Lie - 19 januari 2010 20:44

Nu har det bildats ett parti, som värnar om landsbygden. Det låter ju bra… eller? 

Landsbygdsdemokraterna 

”bevara traditioner och kulturarv”, ”utveckla företagande och service”, ”utveckla demokrati och möjligheter att påverka” samt ”skapa framtidstro genom utveckling”.

 

Jo, att servicen bör öka och att demokratin ska nå ut, även i rikets periferi… det kan man väl inte säga något emot och jag själv har ju ägnat rätt stor del av mitt liv till bevarande av kulturarv, inte minst i själen… men om man läser Dalademokratens artikel från igår, så ser man ju att det också finns en mer dold agenda….:

CITAT/" ...Tränger man djupare och blir mer konkret så kan man exempelvis läsa ut att partiet vill ha minska antalet rovdjur radikalt. ”Rovdjursförekomsten måste anpassas till mänsklig närvaro och inte tvärtom.”, klargör partiet på sin webbplats. Landsbygdsdemokraterna vill inte ha stora rovdjur i befolkade delar av landsbygden utan anser att vargar ska hysas i klart definierade och obefolkade reservat..." / SLUT CITAT

Kan man bevara kulturarvet, men neka delar av det att finnas till?

Jag ser det som grundläggande värderingar. Tycker man att alla har en plats i vårt samhälle, vårt land, vår planet? Eller tycker man inte det? Det senare ser jag som en typ av… vad ska man kalla det…  rasism? Det känns i alla fall inte som kärlek till sin nästa. För hyser man det, då vill man väl inte utplåna en del av sina nästor?

Mina föräldrar bor sedan 45 år tillbaka i Lodjurens rike. På 70-talet ökade antalet lodjur markant och man ville nog inte längre släppa ut lill-jycken utan tillsyn. Vad är problemet? Man följer med sin jycke ut. Ingen människa har blivit uppäten av ett lodjur. Jag vet inte heller någon som blivit uppäten av en björn, trots att björnmängden ökat markant här, de senaste 10 åren... Däremot har jägare blivit attackerade av björn, p.g.a jägarens hund eller jägarens egen nyfikenhet av björniden.

Jag hörde på radion, att antalet människor som blivit dödade av varg, de senaste 50 åren, ska vara 17 st ... i hela världen...!

Vad är problemet?

Hur många dör i trafiken? Varje år? Kanske vi måste minska trafikförekomsten? "Trafiken måste anpassas till mänsklig närvaro och inte tvärtom.”

Och apropå ovanstående citat; hur var det med misshandel av kvinnor i hemmet...?  


 

*****************************

Igår fick jag ett besked från föräkringskassan, att min sjukersättning var ändrad. När man får såna besked tänker man ju genast att den ökat. Det är ju så det brukar vara. Eller? Nej, den har efter skatt minskat med 53:-/månad pga. "förändrade pris- och inkomstförhållandena i samhället"

Ja, så kan det också bli...

Av Lie - 9 januari 2010 12:07

Hur korkad är inte den svenska licensjakten på varg?


En vanlig halvt okunnig liten Svensson kan ju själv räkna ut, att en vargstam med en population av några hundra djur i ett land med så mycket vild natur, som i Sverige, inte är något problem.  Där något enstaka förvirrat djur, BLIR ett problem, där kan man väl sätta in en åtgärd/skyddsjakt, för att minska risken för de boende? Det är skillnad på skyddsjakt och licensjakt. Tänkte de 1000 personer som svarade "JA", på SIFO:s undersökning på det, när resultatet blev att Sveriges befolkning är FÖR licensjakt på varg?


Flera tusen jägare i jakt på 27 lovliga vargar...


Jag är ingen generell jaktmotståndare, men det är skillnad på en mycket stor och väletablerad djurstam och en liten utrotningshotad.  


CITAT/ ...Just eftersom vargstammen är så svag är det tvärtom viktigt att låta antalet vargar fortsätta öka. Naturskyddsföreningen har med stöd i forskningen sagt detta upprepade tillfällen.

 

Nu bekräftas detta av professor Hans Ellegren på Uppsala universitet, landets sannolikt främsta auktoritet på den skandinaviska vargstammen och dess genetik, i en intervju i Sveriges Radio:

"– Ur en vetenskaplig synvinkel så är dagens 200 djur alldeles för litet för att man ska ha en långsiktigt hållbar livskraftig vargstam. Så alla åtgärder som reducerar antalet djur kommer att inverka negativt på vargstammen..."

/ SLUT CITAT


Läs mer på Naturskyddsföreningens blogg:

http://blogg.naturskyddsforeningen.se/


***





Av Lie - 7 januari 2010 17:02

Nu är det kallt i hela landet… Här var det -26 grader i morse och jag hade absolut ingen lust att sticka näsan utanför dörren. Samtidigt kan man vara glad att man inte bor i Hemavan, där det var -40 grader i går. DET kan man kalla kyla!   


De som inte är van kyla, eller inte har lärt sig att klä sig för vinteraktiviteter, fryser nu. Det är lite synd att gammal kunskap, glömts bort... eller att unga människor inte längre lyssnar på sina äldre släktingar. Jag tänker på ovetskapen om yllets kvaliteter. Småbarnsföräldrar köper fleccekläder och tror att deras barn håller sig varma i syntetmaterial. Syntet värmer inte... men det gör ylle och ullen värmer även om den blir fuktig och kan absorbera upp till 30% av sin vikt utan att man känner sig blöt. Perfekt underställ på barnen även vid töväder alltså. Kläder av ull skyddar också mot extrem värme, precis som äkta siden/silke ändrar egenskap efter kalla och varma förhållanden.


Jag är glad att mitt barnbarn är klädd i ylle i flera lager. Jo vi har ju flerskiktsprincipen också, med luft mellan lagren som bidrar till att hålla värme. Jag är glad att min dotter lyssnat på sina föräldrar och tagit emot ylledressar i olika tjocklekar, av sina släktingar. Jag vet att lilla tösen får slippa frysa.


Själv har jag dålig cirkulation i fötterna och sover med jättetunna sockar av 90% ylle. Oj oj oj vad skönt det är!   Och såna här frostiga dagar, har jag tunna yllefingervantar inuti fårskinnshandskarna. Det är mumma, för då suger vanten upp handens fukt och man håller sig varm längre. Dessutom kan man pillra med bilnycklar och sånt, utan att vara helt barhänt när man tar av den klumpigare handsken. Det satt skönt idag.


Vi som är födda före 70-talet lärde oss ylle- och lager-på-lager-principen när vi var barn. Då fanns inga täckoveraller, utan man fick klä på sig lager på lager under skidbyxa och anorak. Mina 6 år i Gällivare gjorde inte klädkunskapen sämre, med lång vinter och ofta upp emot 30 grader, som en helt naturlig vintertemperatur. Har man en gång börjat frysa i sån kyla, då är det kört att få upp värmen. Det gäller att hålla sig varm från början.


Det var var vad jag ville säga om ylle + att jag fullkomligen ÄLSKAR ylle, ledbrutna, frusna jag och jag hoppas jag kunnat glädja någon ylle-okunnig frusen, som nu hoppfullt ilar till garnaffären för att köpa yllegarn eller köper sig en färdig yllesjal.


Annars kan vi också kramas mycket och värma varandra med lite kärlek   



Ovido - Quiz & Flashcards