Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Vi och dom

Av Lie - 31 januari 2011 18:51

S:ta Katarinastiftelsen arrangerade ett samtal på tema ”Vi och dom – innanför eller utanför?” som sändes i Kulturkanalen. Inbjudna var biskop Eva Brunne, J i mm y Åk e sson och Maciej Zaremba. Det var mycket intressant att lyssna och mest intressant att lyssna på, tyckte jag Zarmeba var, även om Eva Brunne utryckte en kärlekssyn som jag själv delar. Kärlek är fint och stort, men intellekt och snärt behövs i såna här samtal och det stod Zaremba för.


När Åk e sson uttryckte ”sanningar” om att integrationspolitiken havererat helt och att demokratin och vårt land är hotat, då invandrare fortsätter att leva här om de gjort hemma och dessutom ställer krav ... samt att Sverige anpassar sig, så kontrade Zaremba med att fundera över hur demokratin kan bli hotad av att vi går med på separat badtider för kvinnor och män. Det hade varit lätt att luras in i sandlåde-nivån och börjat diskutera småsaker, men Zaremba lyfte gång på gång debatten ur den.


Allra mest träffande var dock inlägget från auditoriet mot slutet. En kvinna - Astrid -  reser sig och säger: ”J i mm y Åk e sson sa att invandrarna måste anpassa sig till majoritetsvärderingarna. Varför egentligen? Varför är det bäst att vara svensk? Jag kommer från ett land som har förbrutit sig, där man en gång sa att det var bäst att vara tysk, bäst att vara arier [… ] När jag kom till Sverige, uppfattade jag det som att jag kom till ett land som är en demokrati och som har en grundlag, som vi ska följa när vi bor i detta land. Det är det enda kravet som vi kan ställa på medborgarna - inte hur de klär sig, vad de äter eller vilken religion de ska ha.

Och sedan ovanpå  grundlagen… De mänskliga rättigheterna.

Jag förstår inte kravet på, att alla ska anpassa sig till majoritetsvärderingarna och jag förstår inte hur det är förenligt med den svenska grundlagen och de mänskliga rättigheterna."


Vad mer behöver sägas?


Eva Brunne avslutade med de otroligt vackra orden: ”Välj inte det sämsta hos de andra och jämför det, med det bästa hos dig själv… för det blir ingen väg framåt.”


Titta själv på UR SAMTIDEN:

http://www.ur.se/samtiden/har-moter-jimmie-akesson-eva-brunne/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lie - 10 april 2011 12:21


  Jag flyttar nu över mina tankar till en ny blogg:   Fylgjans blogg      Ses där! ...

Av Lie - 9 april 2011 17:10

Jag ser konstnärligt skapande, som ett uttryck för själen och dess erfarenheter oavsett om det rör sig om måleri, musik eller dans. Uttryck i utveckling ger avtryck, både inför våra ögon och i våra själar.   Ibland ser jag så tydligt i mina bilde...

Av Lie - 26 mars 2011 13:03

Av Lie - 25 mars 2011 16:33

Min pappa har arbetat bra hela livet, varit familjeförsörjare, arbetsledare, tagit ansvar och hjälpt andra människor. Ensam familjeförsörjare under våra barndomsår, som det oftast var då på 60-talet. Men när han har varit sig själv närmast, har han a...

Av Lie - 25 mars 2011 14:00

Till människorna  I går tog jag hela världen i famn- det var i min fantasity jag är nog lika sluten och steloch reserverad som ni- men kände du månne en kyss på din kindja då var den nog från migty i går tog jag hela världen i famnoch då kysste jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards