Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

EU och medicinalväxter

Av Lie - 23 januari 2011 09:23

Jag fick ett mail. En vän tipsade mig om en webbsida som tar upp EU’s arbete med att reglera ännu ett område och jag läser:


// I arbetet med att vara absolut säkra på, att varje aspekt av varje människas liv styrs i minsta detalj, undersöker EU varje ört för att fastställa om det finns den minsta lilla antydan till, att den endera kan vara skadlig…  eller nyttig. I detta ändamål har pepparmynta klassificerats som en kontrollerbar medicinalväxt.

 

Det låter som början till en fars, i en artikel tänkt att vara ett skämt. Det är inte. Det har verkligen hänt. EU har listat Mentha x piperita (pepparmynta), för reglering som medicinalväxt. Det enda som skulle kunna göra detta värre, är att någon skulle hävda att den kan vara till nytta i en allvarlig sjukdom.

 

Hoppsan! Vi har kanske ett problem. Pepparmynta är känt för att vara till nytta i colon irritabile och spastiska tillstånd i gallgången, vilka båda kan anses som allvarliga tillstånd.

 

Tur i oturen, har EU ännu inte definierat begreppet "allvarligt tillstånd", för om någon skulle se colon irritabile eller spasmer i gallgången, som ett allvarligt tillstånd, skulle pepparmynta förbjudas.//


Läs mer här:

http://www.gaia-health.com/articles301/000327-eu-declares-peppermint-controllable-herb.shtml


Inom EU ställs samma kvalitetskrav på tillverkningen och säkerheten för växtbaserade läkemedel som för konventionella läkemedel, men det innebär också att vi som vill odla och använda örter i traditionellt medicinskt syfte i vår vardag, kommer att bryta mot lagen i och med föreslagna ordning.


Är det så vi vill ha det?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lie - 10 april 2011 12:21


  Jag flyttar nu över mina tankar till en ny blogg:   Fylgjans blogg      Ses där! ...

Av Lie - 9 april 2011 17:10

Jag ser konstnärligt skapande, som ett uttryck för själen och dess erfarenheter oavsett om det rör sig om måleri, musik eller dans. Uttryck i utveckling ger avtryck, både inför våra ögon och i våra själar.   Ibland ser jag så tydligt i mina bilde...

Av Lie - 26 mars 2011 13:03

Av Lie - 25 mars 2011 16:33

Min pappa har arbetat bra hela livet, varit familjeförsörjare, arbetsledare, tagit ansvar och hjälpt andra människor. Ensam familjeförsörjare under våra barndomsår, som det oftast var då på 60-talet. Men när han har varit sig själv närmast, har han a...

Av Lie - 25 mars 2011 14:00

Till människorna  I går tog jag hela världen i famn- det var i min fantasity jag är nog lika sluten och steloch reserverad som ni- men kände du månne en kyss på din kindja då var den nog från migty i går tog jag hela världen i famnoch då kysste jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards