Alla inlägg under augusti 2010

Av Lie - 22 augusti 2010 18:01

Vi hade just passerat en jättemysig tall- och mossbeklädd liten ö och sagt "vad synd att det är en stuga på den där holmen, annars hade man kunnat kliva i land och fika". Så slog vi av motorn och rodde in i en kanal, genom en vassrugge, då vi skulle till en närliggande sjö. Där i vassen, mötte vi en annan båt. Maken hejade och kvinnan svarade glatt. Vi stannade upp och växlade några ord och sedan hampade det sig, att vi låg båt mot båt, en lång stund och surrade. Paret var i 65/70-årsåldern och jättetrevliga. Det var deras sommarställe, som låg på den där holmen. Han var född i en närliggande by, men hade flyttat från orten 1966.
 
Att maken hejade, var nog avgörande för att intresse skulle väckas, då hon tyckte byborna var lite svåra... och la till, att det faktum att de ärvt holmen och byggt stuga där kanske var orsaken, till bybornas avighet. Den hade nämligen varit ett utflyktsmål tidigare. Nåväl, vi är bjudna på kaffe när vi passerar nästa gång och med det, tar vi för givet att vi får gå i land, även när de inte är där.  


 
 
"Har ni märkt nåt särskilt med huset då?" frågade han... "Ja... om du menar att det finns några där, man inte kan se, så har jag märkt det", sa jag. "Jaha, du har märkt det, hehe", svarade han och berättade att förre ägaren, en gång berättat att det spökar i huset. Så då har vi fått det bekräftat. Som om det skulle behövas mer bekräftelse... Jag själv, två väninnor och min dotter, har känt det och barnbarnet har sagt kryptiska saker.


Jag sa, att eftersom jag inte är rädd och de verkar lugna, går det bra. Jag har bett dem hålla sig på 3:e vind... Då berättade kvinnan att hon också ser "saker" och har föraningar... Båt vid båt, in en vassrugge, träffar man på likasinnade. Det påminner mig om paret med shamanska intressen, som vi träffade på, i en skog utanför Kramfors (jag skrev om det i fjol sommar). Det är bara så härligt.


Och dagen var också härlig. Vackert väder... och i flera timmar, rodde jag runt maken, som utan resultat, försökte få fisk med kastspö. Nu har jag blåsor i händerna.

Sköna blåsor...  ... så in i vassen, hehe  

Av Lie - 21 augusti 2010 15:37

Vi borde göra nån nytta, sa Bill

Nytta borde göras, sa Bull

Och så blev det ingenting gjort.


Världens lataste dag, har det varit idag, men antagligen behövs det latas. Jag har haft en hektisk vecka på jobbet och jag kom inte hem när jag skulle, ens på fredagen. Jag som hade tänkt, att jag då skulle kvitta veckans mertid, men tji... En akut arbets-uppgift kom, en kvart innan jag slutade. Den tog naturligtvis mer tid, än en kvart.


När vi kom fram till fritidshusets lugna harmoni och mörkret började sänka sig över sjön, kom nuet ifatt mig. En känsla av NU, som jag inte upplevt på hela sommaren, då trötthet fått min hjärna, att ta små flygturer till ingenstans-land...


Stilla.


Jag hade repeterat hela arbetsveckan, i bilfärden hit och var på så vis klar med bearbetningen. När vi satt här på var sin sida om matbordet, maken och jag, kände vi samhörigheten i tyngden av det ofattbara. Men livet går vidare. Dock ska vi vila i lugnet ett slag och nog kände vi att hon var här och kikade igår... Daisy. Tack för besöket.


Imorgon hoppas jag att vädret är torrt och vi kan ta en tur med båten. Jag har hand om min pappas mahognybåt, som han skaffade 1974. Det var den vi fiskade i, han och jag. Då var den rödbrun och vacker. Nu är den svart och ful, men helt sjöduglig.


Det här är Vilan och Minnenas helg

Av Lie - 18 augusti 2010 20:07

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och något alldeles oväntat sker
Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig detsamma mer


Alf Henriksson

 


Man är aldrig förberedd på döden, men den kommer ändå...

I går kväll gick en av mina svägerskor bort. Daisy... 64 år.

Det var alldeles för tidigt.

Ibland kan man oroa sig för att någon ska gå bort, men inte kände vi den oron för Daisy, trots att hon var storrökare. Nog hade hon krämpor.. lite svårt att gå, men livskraften var stor och lika så engagemanget för djuren. Ändå kom den. Döden. Snabbt och obönhörligt. Man får perspektiv, mitt i sorgen.


Jag saknar hennes bestämda steg. Hela hennes uppenbarelse var bestämd. Inget trams, hoja, äsch, men med det goda hjärtat och alltid en öppen dörr... och så hembakt bröd. En telefonsignal och på klingande meänkieli-bruten svenska:

Hallå? Är ni vaaken så här vid midnatt? Kom och häämta nyybakt bröd!


Vi ses i nästa liv!   

Då hoppas jag på nybakt bröd

Kram... nä visst ja; inge trams   



Av Lie - 17 augusti 2010 18:00

Varje dag, året om kränks och utnyttjas barn medan omvärlden tittar på – eller bort. Så skulle det inte behöva vara. Alla har vi ett val. Antingen gör du ingenting – eller så gör du någonting. Tillsammans kan vi förändra förutsättningarna för miljontals barn världen över.

Det går att skydda barn mot våld, övergrepp och exploatering. Det går att ge dem trygghet, utbildning och mat för dagen. Och det går att befria barn från ett liv som soldat, gatubarn eller prostituerad. 

UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, finns på plats i regeringskorridorer, slumområden, flyktingläger och avlägsna byar och arbetar dygnet runt för att ALLA barn ska få den barndom som de har rätt till. Det handlar om så självklara saker som till exempel rent vatten, vaccin mot dödliga sjukdomar, bra hälsovård, skola och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering.

unicef.se kan du vara med och kämpa för varenda unge, eller sprid budskapet du också genom att blogga, twittra eller facebooka om barns rättigheter.

Vi kanske inte kan förändra världen idag, men allt stort börjar med något litet.
Du kan göra större skillnad än du tror.


pakistan-oversvammat




varlden-behover-fler-foraldrar-200-150

Av Lie - 14 augusti 2010 14:05


 
Jag inser här, att jag krisar i ackumulerade känslor.
Sommarens hektiska liv har bara skjutit upp reaktionen.
 
Jag var här om dagen på min förra arbetsplats och där träffade jag en person, som undrade om jag inte ville komma tillbaka och jobba 50% som bildlärare.  Jag har pedagogförbud, svarade jag. Försäkringskassan drar in sjukpenningen om jag jobbar i barn/elevgrupp. Aj fan, svarade hon... men det måste väl vara skönt också? Att veta?
Tja... jag vet inte det, svarade jag. Tänkte inte mer.. men inser idag, att det nog sved, nånstans där inne. Yrkesförbud...
 
 

Många saker från tidigare, ligger under mina känslor idag. "Väggningen" som förskolechef 2000 och igen som bildlärare 2006. Den psyko-neurologiska utredningen i våras och själva upplevelsen av mina problem och att inte klara, det jag tidigare skulle ha klarat och som jag egentligen vet, att jag inte längre klarar... men...

Testresultatet - svart på vitt- och de skrivna och sagda kommentarerna... Mina egna och andras värderingar om den typ av jobb, som jag har nu (kontorist)... och begränsningarna i att utöva min egen verksamhet (det roliga och kreativa i livet). 
 
Och så fick jag 25% stadigvarande sjukersättning. Vad skönt, säger släkt och vänner. Är det? Ja, kanske det... Och som ett brev på posten, meddelar arbetsgivaren att tjänsten ska omregleras från heltid till deltid, trots att man idag inte får sjukpension "for ever", utan ska utvärderas...
 
Mycket rör sig i mig idag och jag vet varken ut eller in.
Antagligen känns det bättre en annan dag, då jag klarar att skydda mig själv från mina gamla sår. När jag lagt lite själslig aloe vera, på svedan...
 
...SOM jag har kämpat med det här utbrända... i 10 år...
Att inte låta mig nedslås, att inte ge upp, att våga prova nya vägar, där andra gav upp för länge sedan och accepterade sjukpension. Nä, inte ville jag det. Men det kostar på...
 
Jag är en sårad krigare...

Av Lie - 10 augusti 2010 21:17

Jag har börjat jobba efter semestern igen....

...efter nästan 6 veckors stillvaro i "mitt eget liv":


...

I am the wilderness, locked in a cage
I am a growing force, you kept in place
I am a tree reaching for the sun
Please don't hold me down
Please don't hold me down


I am a rolling wave, without the motion
A glass of water, longing for the ocean
I am an asphalt flower, breaking free but you keep stopping me
Release me
Release me


I am the rain, that's coming down on you
That you shielded yourself, from with a roof
I am the fire burning, desperately, but you're controlling me
Release me

 

Release me

Erik Althoff

 


 

 

...

Tack Sophie, för att du påminde oss om Laura Sweden/Oh Laura

Nya videon:

http://www.youtube.com/watch?v=xYfsJ6rXgoc&feature=related


Av Lie - 8 augusti 2010 20:38

Idag vill jag dela med mig av vännen Annelises tankar om villkorslös kärlek:


http://annelise.bloggplatsen.se/2010/08/05/3346735-villkorslos-karlek/


och musiken:

Av Lie - 7 augusti 2010 19:45

Underbara augustidag!

Vad är härligare än en tur med kanoten,

på ett stilla vatten i eftermiddags-solens sken?


Jag njuter!


  

Ovido - Quiz & Flashcards