Alla inlägg under november 2009

Av Lie - 29 november 2009 22:50

Jag tänkte skriva om skyltsöndag och om ett trevligt sätt att använda den dagen: Dramatiserad stadsvandring, i Stenstans berättarteaters regi... men något annat kom förbi mina ögon och fascinerade mig totalt: Hans Silvesters foton av en kroppsmålande befolkning i Omodalen i Etiopien.


Hans Silvester är fotograf och har gjort flertalet fotoböcker.

Fotona i det här youtube-klipet, kommer från boken 

Natural fashion - Tribal Decoration from Africa.

 

Så fantastiskt!


I beskrivningen av boken på cdon.com står det:
Photographer Hans Silvester travelled to the remote Omo Valley to capture the striking body art of the local Surma and Mursi tribes. Traditionally nomadic, the tribes decorate the territory of their naked bodies with whatever nature offers, such as leaves, flowers, grasses, butterfly wings and snail shells plus the occasional pen top or Kalashnikov cartridge. The spontaneously woven hats and headdresses are part fashion, part trophy display, part protection from the sun but mainly just the expression of a joyful creative spirit. Silvesters astonishing photographs capture these decorations to form a parade of African fashion that is as rich as it is ephemeral.
 
Av Lie - 28 november 2009 12:10

Imorgon är det 1:a Advent... i väntans tider.... snart är det jul.


Kyrkan talar om Jesus Kristus,  medan gemene man med stirrig blick, äntrar alla "Mammons tempel" som finns och rusar runt som galningar. Från novembers vilsamma, stilla, lite depressiva befolkning, kommer nu människorna att förvandlas till överstressade hysteriker... som trampar ner varandra i julhandeln... och Birsta city, kommer inte att ha en parkeringsplats ledig. Musiken i högtalarna skriker hysteriskt ut hetsande musik.. och vi rusar runt. Undrar hur vi ser ut i fågelperspektiv...


Nej, jag är inte kristen - tvärtom - det är inte därför jag använder kristna termer. Jag ville bara uttrycka skillnaden i det budskap, som de flesta säger sig vara anhängare till och vad de sedan gör i verkligheten. Jag tycker bara det är ... ja vad ska man säga... osmakligt ...hur vi i västvärlden överdriver, när större delen av jordens befolkning svälter. Att vi inte har kommit längre, än så här... att vi inte kan höja oss över våra egon... och visa sann medmänsklighet.




Jag är inte intresserad av att få julklappar, men en sak önskar jag mig mycket:

Ge en slant till barn i världen. Ge "mig" gärna det!


http://www.unicef.se/


.


Till dig som tror på Gud, Jesus och allt det där, lånar jag den här som illustration och till oss andra som inte tror på det kristna budskapet, kan den ändå vara en tankeväckare:


Av Lie - 25 november 2009 14:29

Jag kände inte för att ta svininfluensa-vaccinet... Jag är så allergisk mot en massa saker och kände att det skulle bli för jobbigt för min kropp att hantera. Jag reagerar med nässelutslag, bara jag vistas i andra miljöer, dricker rödvin, äter avocado, kiwi, skaldjur, så jag drog på det... trots att jag är astmatiker med daglig medicinering och därmed i riskgruppen. Så skrämde några från vården upp mig och menade att jag som dagligmedicinerande astmatiker och periodvis ensamboende, borde ta det säkra före det osäkra... "Det går fort, vet du!" 


Ja, så jag tänkte att jag kanske var dum. Dagen efter deras förmaningsord, bestämde jag mig för att krypa till korset och ta vaccin, men fick jag feber. Tänkte att det kanske var ett varsel... men slog bort det. När febern så gått över, var vaccinet slut.

Igår hörde jag att vaccin skulle komma in  och jag bestämde mig för att åka och ta sprutan i dag, men läser i morse på landstinget hemsida att vaccinet var slut. Så jag åker till jobbet istället. Där får jag Dagbladet i mina händer och läser:


Vaccinet stoppas till alla med svår allergi


"Smittskyddsläkaren Hans Boman säger att alla som har svåra allergier och fått en allergisk chock nu inte får vaccinera sig ... De som är allergiska mot något födoämne som till exempel ägg, nötter och skaldjur får nu alltså inte vaccinera sig. Riktlinjerna gäller tills vidare, enligt Hans Boman."


http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.1553948


Men ... vad glad jag är att jag för en månad sedan, litade på min intuition och magkänsla!


Tänkte jag skulle ringa min dotter, för att varna min svärson som är nötallergiker, men innan jag han det, ringde hon och varnade mig. Och vad gör de med sitt barn, som har en pappa och morfar med nötallergi, mormor med skaldjurs(m.m.)-allergi och en mamma med allergitendenser? Törs de vaccinera henne?


Vilka tider vi lever i... Obestämd

Av Lie - 21 november 2009 13:23

I denna tid står träden nakna

Och har släppt sin vackra höstfärgsskrud

Förbereder sig för vila

Rensat i sitt hus

Så borde vi, nog också göra

i samklang med tidens gång.

Städa huset, slänga kruset

Och vila i höstens dunkel

Vila i samklang och inte pressa

Inte försöka, nåt annat än det

Komma i balans inför nästa fas

Då snöflingor täcka vårt landskap

Mörker, vila

Tända ljus

En bok och en kanna te

En stund till själen ge.

© Lie


  

Av Lie - 12 november 2009 06:53

Många gånger, känns det som om vi går baklänges. Stereotyperna permanentas ännu mer, i och med det stora utbudet av reklam i media och alla sjuka ideal som presenteras. Jag hörde härom dagen, om en 7-åring som tyckte att hennes fritidspedagog, skulle "fixa" magen och brösten... hur kunde hon leva med bristningar och så stora bröst? Man kan ju operera.

Fritidspedagogen, van att svara på barns frågor, berättade att hon bar sina bristningar med stolthet, för det var bevis på att hon burit sina barn. Och det är den biten som kommer i skym undan i dagens konstgjorda samhälle - likriktningen och skammen har tagit över stoltheten, främst bland de yngre.


Förr hade den äldre generationen ett värde, en erfarenhet och en klokskap, som de yngre ville få ta del av. De äldre berättade om sina erfarenheter och de unga lyssnade och lärde, för att sedan gå ut att göra sina egna erfarenheter. En rynkig kind, var ett bevis på att man hade med en erfaren person att göra.


Idag svarar barn på frågan om vad som är viktigt, att de hellre är snygga, än intelligenta... Jag tycker det är sjukt...! Hade det varit det rådande idealet genom tiderna, hade vi fortfarande suttit i grottan och kammat håret med en benbit.


Det här temat innehåller så mycket om man går på djupet, "tittar i kulisserna" och "lyfter på mattkanten". Det handlar både om de värderingar vi har - emot andra och oss själva. Det handlar om respekt för andra människor och det handlar om att man kan välja att inte överlämna sig själv, till någon annan, att forma ens ideal.


Våga vägra stereotyper och våga tänka själv!


Därför vill jag lyfta fram elever från en klass 6 i Växsjö, som tänkte själva och reagerade på könsstereotyper i en leksakskatalog. I det här fallet gällde det

Toys R us. Jag förstår att också det fanns ansvarsfulla vuxna i bakgrunden, som lärt barnen reagera och analysera, men det är en fröjd att lyssna på SVT-klippet:


http://sydsvenskan.se/sverige/article555870/Sjatteklass-vann-mot-Toys-R-Us.html


.

http://svtplay.se/v/1765583/plus/de_fallde_toys_r_us


.

Av Lie - 8 november 2009 10:39

Lilla Meya hade inte ätit godis någon gång,

men igår hade vi chokladtryffel till kaffet.


Vi kallade dem kaka... ;-)


Här smakar hon chokladtryffelpraliner första gången:


  

  

Hm... vad är det här för något.... hm...

 

 

  

 

Men... det är ju GUDOMLIGT!!!

 

 

  

 

Jag vill ha mer... JAG VILL HA DEN DÄR SISTA!


 

  

 

LIVET ÄR HÄRLIGT!

HIHI ... JAG ÄR PÅ BORDET!

 

 

Presentation


Jag skriver om mina tankar som oftast rör sig om: Livet, Barnen, Kärleken, Andligheten, Naturen och Utbrändheten

Gästbok

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards