Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Lie - 1 februari 2010 14:46

En vän skriver en liten släktkrönika i sin blogg. Väldigt inspirerande tycker jag, då jag både är intresserad av historia och våra rötter, men också för att man ser sammanhangen så tydligt. Släktmönster, som kanske tar sig lika eller olika uttryck... mönster och samband. Förståelse.


Jag deltog i psykologisk grupphandledning i jobbet i början av 90-talet. Vi läste bl.a Carl Jung-inspirerade boken "Att vara kvinna" (Zweig) och fick till uppgift att titta på vår kvinnolinje. Jag tog tillfället i akt och intervjuade min mamma om hennes barndom, om min mormor och mormors mor och fick reda på mycket intressant, som gjorde att jag förstod vår familjs mönster, med större insikt.


Tidigare i livet, hade jag också jobbat med kulturarvet i jobbet, som förskollärare och förstått, att kulturarvet, har vi inte självklart gemensamt, bara för att vi bor i samma land, eller samma landsände. Det kan vara högst olika. Kulturarvet bär vi som en del av oss - vår sanna själs historia. Min man har också erfarit, att han har mer gemensamt med min pappa än med mig, om man tittar på barndomsupplevelser; Religiositet, bondpojkar och fria tyglar... Väldigt lika trots 25 års åldersskillnad och 80 mil mellan orterna.


Det är synd att vi lever så ålderssegregerat i vårt samhälle. Berättartraditionen faller i glömska om vi inte uppvärderar de äldres erfarenheter och livsvisdom. Man lär mycket av att lyssna till andras erfarenheter.


Jag gillar att lyssna och kan höra samma historia om och om igen. Lyssnar man aktivt, möter man nya djup och det ger både berättaren och åhöraren något - för berättaren en bearbetning och för oss andra en insikt och förståelse.

En som jag tycker är underbar att lyssna på är Eckhart Tolle. Jag har läst hans böcker, men upplevde dem som lite träiga. Dock att lyssna och se honom, med hans underfundiga min... jag njöt verkligen och det gav mig mycket, de där DVD-satsangerna på Yogastudion här i stan...




.


Kanske bloggandet är det nya sättet att berätta?




Mer organiserat berättande

http://www.berattarnatet.se/Berattarnatet_Sverige/Hem.html


http://www.stenstansberattarteater.se




Ovido - Quiz & Flashcards