Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Du är vad du tänker

Av Lie - 16 september 2010 19:43

Idag förundras jag över Facebook-kulturen; det här med att skriva något i sin status... Du vet, det där tomma utrymmet, efter namnet, där man t.ex kan skriva vad man gör. Många dricker kaffe... andra väntar på något... men en del bearbetar sina negativa känslor över saker och ting, via sin status. Känns konstigt att läsa. Jag undrar vad syftet är? Det är ju inte som att dela sin sorg, med sin bästis, när 150 personer kan läsa.


För något år sedan, fanns en funktion på Facebook, där man kunde se sina statusuppdateringar, från det senaste året. Det hade inte varit så dumt, om den funktionen fanns kvar. Då skulle man kunna se  tydligt, vad det är man sprider. Hur skulle det kännas att läsa 365 negativa statusuppdateringar; "är deppig", "är sjuk", "tänker på att jobbet är trist", "tycker livet är ett helvete", "hatar regn", o.s.v

Jag menar inte att man är tvungen att alltid måste vara klämkäck, men lite balans skulle väl inte skada. För personen själv. Vad vill man sprida? Och vad händer med en person som, har ett dagligt negativt mantra? Affirmation av högsta klass! Du är vad du tänker. Du mår, hur du tänker. Du blir, vad du uttrycker.


Ibland känner jag för att skoja och bustänker, att jag ska skriva "är bajsnödig", "har just haft sex" o.s.v men inser, att mina mer ytliga bekanta, antagligen inte skulle ta det för den ironi det är.

Så jag har avstått.   



Idag har jag varit ut i hälsingeskogarna och besökte en arbetskollegas torp. Så harmoniskt det var. Samtal vid brasan. Tre timmar bara försvann och jag hade många idéer med mig hem. Helt fantastiskt hur en del orkar renovera, från fallfärdigt till något mycket hemtrevligt. Tror inte många negativa tankar, slår rot där...

Åtta år av renoveringar, sommartid.

Det är hängivenhet och kärlek till ett gammalt torp! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lie - 10 april 2011 12:21


  Jag flyttar nu över mina tankar till en ny blogg:   Fylgjans blogg      Ses där! ...

Av Lie - 9 april 2011 17:10

Jag ser konstnärligt skapande, som ett uttryck för själen och dess erfarenheter oavsett om det rör sig om måleri, musik eller dans. Uttryck i utveckling ger avtryck, både inför våra ögon och i våra själar.   Ibland ser jag så tydligt i mina bilde...

Av Lie - 26 mars 2011 13:03

Av Lie - 25 mars 2011 16:33

Min pappa har arbetat bra hela livet, varit familjeförsörjare, arbetsledare, tagit ansvar och hjälpt andra människor. Ensam familjeförsörjare under våra barndomsår, som det oftast var då på 60-talet. Men när han har varit sig själv närmast, har han a...

Av Lie - 25 mars 2011 14:00

Till människorna  I går tog jag hela världen i famn- det var i min fantasity jag är nog lika sluten och steloch reserverad som ni- men kände du månne en kyss på din kindja då var den nog från migty i går tog jag hela världen i famnoch då kysste jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards