Direktlänk till inlägg 15 september 2010

Sömnbrist och neurologisk sjukdom

Av Lie - 15 september 2010 19:02

Sömnen är otroligt viktig för kroppens funktioner. Under sömnen, läker vi och återbildar celler. Sömnbrist är farligt och skapar bilolyckor, industrikatastrofer m.m, men också stadigvarande neurologiska besvär, som kan göra livet svårt efter 10-15 år av sömnbrist.


Min chef på 90-talet,skröt med att hon bara sov 4 timmar per natt. Vi förväntades vara lika och även om jag tyckte det lät sjukt, smittades jag av effektivitetstänket. Jag tror att många av oss som gick i väggen, hade klarat oss bättre, om vi prioriterat vår sömn. Antagligen hade vi också gjort ett bättre arbete, under vår vakna tid.


Läst på nätet (fri översättning):

I vårt hektiska samhälle där alla verkar försöka göra mer och mer, är det oftast lättast att minska antalet sömntimmar. Vi kan stanna uppe sent en natt för att avsluta ett projekt, eller läsa ytterligare ett kapitel. Den yngre generationen verkar också använda timmarna efter midnatt, som den bästa umgängestiden. Många har inställningen att "bara sova" inte är värdigt sin egen plats i det dagliga schemat och personer vill ibland använda NLP för att sova mindre. 

Ändå visar en studie i AAAS-tidskriften Science som sammanfattas nedan, att våra sömntimmar kan vara den värsta tiden att försöka pressa ut "extra" tid.

 

Ge dig gott om sömn! Att få massor av sömn kan bidra till att förebygga Alzheimers och relaterad demens, och även för att minska risken för att förvärra redan befintlig Alzheimers. Det finns redan vetenskapliga bevis för att sömnbrist kan göra en rad neurologiska och beteendemässiga problem värre. Denna studie stödjer dessa slutsatser och tar fakta ännu ett steg längre.


Studien kan läsas på Steve Andreas' NLP-blogg:



Sammanfattning: För mycket vakenhet tycks vara en viktig faktor som orsakar Alzheimers sjukdom. Mer sömn kan förebygga Alzheimers, och också minska progressionen av befintlig Alzheimers.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lie - 10 april 2011 12:21


  Jag flyttar nu över mina tankar till en ny blogg:   Fylgjans blogg      Ses där! ...

Av Lie - 9 april 2011 17:10

Jag ser konstnärligt skapande, som ett uttryck för själen och dess erfarenheter oavsett om det rör sig om måleri, musik eller dans. Uttryck i utveckling ger avtryck, både inför våra ögon och i våra själar.   Ibland ser jag så tydligt i mina bilde...

Av Lie - 26 mars 2011 13:03

Av Lie - 25 mars 2011 16:33

Min pappa har arbetat bra hela livet, varit familjeförsörjare, arbetsledare, tagit ansvar och hjälpt andra människor. Ensam familjeförsörjare under våra barndomsår, som det oftast var då på 60-talet. Men när han har varit sig själv närmast, har han a...

Av Lie - 25 mars 2011 14:00

Till människorna  I går tog jag hela världen i famn- det var i min fantasity jag är nog lika sluten och steloch reserverad som ni- men kände du månne en kyss på din kindja då var den nog från migty i går tog jag hela världen i famnoch då kysste jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards