Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Dans!

Av Lie - 24 oktober 2010 10:51

Jag älskar att dansa.

Om det är något jag inte kan låta bli, så är det att röra mig till musik. Jag har sjungit, spelat instrument, spela teater, jag målar och tecknar... men den största glädjen finner jag i dansen. Jag har dansat mig genom livet, mest hemma mellan diskbänk och kylskåp, eller med dammsugaren i släptåg, men också i organiserad form och nu talar jag inte styrdans, utan det egna uttrycket i ensamdans och i mitt fall mest afrodans.


Den enda tråkiga i det här, är att min omgivning är så stel. De flesta måste ha två glas vin och en hutt för att våga röra på höfterna. Röra sig litegrand alltså. Jag fattar inte varför... men nu har jag fått lite arbetskompisar, som t.o.m kan shejka lös vid kaffeautomaten. Vi tillhör de som är lite ”galna”. OK... men det är kul!


Eleverna i 4:an och 5:an på den skola som jag jobbar på, åkte den 28:e september in till stan för att dansa Massdans på torget, tillsammans med elever från andra skolor. En manifestation för att Sundsvall blivit Årets friluftskommun. Jag önskar att jag hade fått varit med. Så kul!




Ja, jag har alltid önskat att livet vore en dans och på 80-talet älskade jag TV-serien Fame. Nu tänker jag, att det vore kul om livet var, som i filmen Mamma Mia; någon säger en mening, musik kommer och en efter en faller in i dansen, tills hela folkhopen är med. Wow! 


Jag fick faktiskt lova min dotter att hålla mig i skinnet, när vi var i Göreborg 2003 för att titta på min systerdotter, som gick show- och dansskola. Men vem kan motstå mimare på gatan ... och jag fick en sträng blick och ett nyp i armen av min syster. Rättning i ledet... 


...


Oprah Winfrey blev minst sagt förvånad, av massdansen i Chicago, när Black Eyed Peas spelade. Man hade övat dans i grupper länge innan, utan att Oprah visste något och när musiken startar är folkmassan märkbart stel. Så börjar en tjej skaka lös längst fram… och sedan… Kolla in ansiktsuttrycket hos Oprah. Härligt.


Tänk om man fått vara med här! 

Kan de där människorna hålla sig från

att dansa på gatorna sedan?

Kan dom det???!!!




Tack Annica för att du tipsade mig om det här!

You made my day!

  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lie - 10 april 2011 12:21


  Jag flyttar nu över mina tankar till en ny blogg:   Fylgjans blogg      Ses där! ...

Av Lie - 9 april 2011 17:10

Jag ser konstnärligt skapande, som ett uttryck för själen och dess erfarenheter oavsett om det rör sig om måleri, musik eller dans. Uttryck i utveckling ger avtryck, både inför våra ögon och i våra själar.   Ibland ser jag så tydligt i mina bilde...

Av Lie - 26 mars 2011 13:03

Av Lie - 25 mars 2011 16:33

Min pappa har arbetat bra hela livet, varit familjeförsörjare, arbetsledare, tagit ansvar och hjälpt andra människor. Ensam familjeförsörjare under våra barndomsår, som det oftast var då på 60-talet. Men när han har varit sig själv närmast, har han a...

Av Lie - 25 mars 2011 14:00

Till människorna  I går tog jag hela världen i famn- det var i min fantasity jag är nog lika sluten och steloch reserverad som ni- men kände du månne en kyss på din kindja då var den nog från migty i går tog jag hela världen i famnoch då kysste jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards