Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Lie - 6 oktober 2010 18:47

Vi satt mitt emot varandra, under tystnad och åt middag. Renskav med pärer och rödvinsgelé. Det enda som hördes kvar knaprandet, när vi tuggade på Husmans hårdbröd. Vi var trötta. Jag satt vänd mot fönstret och såg hur grannkvinnan Sigrid 87 år, stapplade ut och dirigerade den unga killen från hemtjänsten. Han skulle tydligen täcka över trädgårdsmöblerna med en presenning…


"... Ja, hon är nog rätt envis, den gamla… Undrar hur det känns att vara den där killen… Hjälpa en gammal, halvsenil och dessutom ENVIS kvinna… Antagligen inte så lätt… Tänk när man är så där gammal… och beroende… änka… eller kanske maken dör före mig? Ja, antagligen, men det vet man ju inte säkert.

Jag vill inte att maken ska dö! Vi är ju inte på långa vägar färdiga, med det vi vill… oj oj, tänk så livet kan vända. För 4 år sedan kände jag mig färdig och tänkte, att det gör inget om jag skulle dö nu. Inte VILLE jag dö, men jag tyckte att jag gått igenom en hel del och lärt mig massor, så… det kunde räcka liksom. Så kom barnbarnet och då ville jag ju absolut hänga med ett tag till. Herre Gud, vad många stunder jag vill uppleva med henne! Nä inte har jag tid att dö...

Döden… jag tror ju på ett liv efter detta. Därför kan jag ju nästan se fram emot att dö, för att få uppleva det. Tänk en del tror att det blir alldeles svart… så tråkigt. Men jösses, tänk om det ÄR alldeles svart, men inte på det där sättet som folk tror… att det bara blir svart, utan att det blir svart och man är totalt MEDVETEN om det. Fy så hemskt att bara vara i mörkret liksom… och uppleva det..."


Maken harklade sig och började prata. Jag vaknade upp från mina tankar.

Hjälp vad tankarna hade ränt iväg i turbofart! Snacka om speedad hjärna!

Maken säger att han är glad, att jag inte säger allt jag tänker. Faktum är, att jag sällan säger vad jag tänker. Tankarna far mycket snabbare och är mycket mer invecklade än det jag säger. Ingen kan ana... mer än du då, som alldeles nyss fick veta; att det bor en Speedy Gonzales i mitt huvud.


  



"...Undrar om det är nån som läser det här... och det finns ju säkert folk som läser som man inte känner. Jag har ju sett det i statistiken. Trafikkällor.... Undrar just hur dom kom in på min blogg? Vissa dagar är det ju ... "  



 

Ovido - Quiz & Flashcards