Alla inlägg den 6 juli 2009

Av Lie - 6 juli 2009 21:47

Jag skrev ju lite om shamanism härom sistens och nämnde ordet healing i bemärkelsen ”handpåläggning”, som ju är en lika gammal metod som människan själv. När vi lugnar någon lägger vi handen på hennes axel eller arm, ger en kram eller blåser på det onda. Det är vardagshealing som vi alla praktiserar. 


Så finns det folk som förfinar metoder och jag nämnde healingmetoden Reiki som utvecklades på 20-talet av japanen Mikao Usui. När det gäller Reiki, så blir man ”initierad” av en Reikilärare (reikimaster) och får lära handpåläggnings-tekniken för att förstärka kroppens Qi/Chi/Ki (livskraft/life force energy), enligt traditionell österländsk medicin, men man får också några symboler, som ska förstärka det hela. Kort sammanfattat.

 

Jag skrev att jag inte tyckte att symboler och initieringar kändes som min grej, men… att ge en skjuts till människors egna kroppsläkesystem, det känns helt rätt. För drygt 1 år sedan kom Quantum touch energy healing s.k ”QT”, utvecklad av amerikanen Richard Gordon, i min väg. Jag upptäckte då, att genom dels förstärka Qi-kraften med andning och toning, men också att låta klienten samarbeta, förbättrades resultaten. I QT fokuserar man på ryggraden, för att lätta på snedställningar, som i sin tur kan påverka kroppens funktion negativt.

 

På Quantum touch hemsida,

http://www.quantumtouch.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=58

kan man läsa:

"...Healing is a fascinating process which is generally very poorly understood. Although it may be tempting to believe that we can heal other people, it is of utmost importance to realize that all healing is self-healing. The body has an extraordinary intelligence and ability to heal itself.  Given the right energetic, emotional, nutritional, and spiritual environments, the natural state of the body is perfect health. Our favorite definition of a healer is someone who was sick and got well; a great healer is someone who was very sick and got well quickly..."

 

Just det här, att healern det är den som blir friskare… och inte den sköter proceduren för det, tilltalar mig som inte gillar dagens personcentrering hos vissa människor, som liksom vill förgylla sitt ego och glänsa genom att ”hjälpa” andra. Det är lite väl mycket ego-kult kring vissa nyandliga rörelser idag, kan jag tycka…


Om man är mer intresserad av att lära sig mer om detta, kan man läsa om nästa work shop på

http://www.heltnaturligt.com/kursgrupperochinfo.htm


...


Ovido - Quiz & Flashcards