Alla inlägg den 4 juli 2009

Av Lie - 4 juli 2009 10:25

Efter en fantastisk vecka i norr, är jag åter hemma. Intensiva kursdagar, men med det intensiva i ett tillstånd av varande… Både kursens innehåll och platsen som sådan, bäddade för detta. Årrenjarka några mil från Sarek och Padjelanta nationalparker, må vara en av de vackraste platserna i Sverige och just den här veckan, hade vi också ett fantastiskt väder med värme och sol, vilket slöade till både myggor och knott. Perfekt!

 

Jag studerar core shamanism sedan ett antal år tillbaka. Jag vet inte precis när det började, men min första riktiga kurs i shamanism tog jag 2004 och på den vägen är det, även om omständigheter har fördröjt fullföljandet av alla stegen. Denna veckända var det steg 3 sk. Soul retrieval (själsåtervinning) som stod på agendan.

 

Som många andra började jag med medveten (hemsnickrad) handpåläggning på 90-talet och så småningom kurs i reiki. Jag hann ta alla 3 stegen i reiki (så när som avsaknad av diplom i steg 3 mastersteget), innan jag förstod att även om jag gärna ger healing, så är det inte min grej det här med initieringar och symboler.

 

Core shamanism är en moderniserad variant av shamanism/traditionell botekonst från norra halvklotet och att jag ägnar mig åt det, är bara ett bejakande av min kontakt med naturen och naturandarna, vilket fanns hos mig redan i barndomen. Då - på 60-talet - sa man att jag hade livlig fantasi och jag hann vara ateist på 70-talet och totalt fokuserad på yrkeslivet på 80-talet, innan jag hittade tillbaka till att tro på mina upplevelser. Idag vet jag att det är mer än fantasi och det är både utvecklande och läkande för mig själv och även för andra, då mina nära och kära får ta del av mina kunskaper i helandets konst… om de vill. Men bara om de själva vill. Det här med respekt för den personliga integriteten tycker jag är viktigt.

 

Nyfikna kan läsa mer på

 

http://www.shamanism.se/shamanism/

 

http://www.shamanism.org/


Nåväl... tillbaka till Årrenjarka:

När goda vännen Annelise och jag kursade och reste i de icke ordinära världarna, reste våra gubbar till alla möjliga bäckar och tjärnar i området, för att prova fiskelyckan. Och till slut infann den sig och vår beställning på Rödingmiddag efter kursen, kunde förverkligas.


Till Årrenjarka lär vi återända!


****************************************

Ovido - Quiz & Flashcards