Alla inlägg den 13 juni 2009

Av Lie - 13 juni 2009 16:02

Jag trivs inte på stora knallemarknader med krims krams och populärmusik skvalandes ur högtalarna. Jag blir trött, led och vill bara därifrån… men idag har jag besökt vikingafestivalen på Norra berget och den är lika gemytlig som alltid. Det låter lite pretentiöst med ordet festival, men oavsett vad det heter så jag trivs jag i dofter av eld, tjära och skinn… ljudet av säckpipor, vevlira och trummor… och synen av vadmal, lin och lustiga mössor. Mellan låtarna, hörs bara småprat, fågelkvitter och hammarslag från något hantverksarbete eller ingenting.

 

Jag inser ju att folk hade svåra vedermödor i sitt vardagsliv på den tidiga medeltiden, men man anar en livskvalitet, som vi förlorat; Samvaron kring det praktiska arbetet och lugnet i tillvaron där arbetet behöver ha sin tid och inte kan stressas fram. Jag trivs i gammal tidsanda och lever nog i fel tidsålder… ja jag tror det, fast... jag gillar ju datorn förståss… ;-)

 

Jag köpte i alla fall en ny mungiga… en liten handsmidd sak för 50 spänn, så nu kasserar jag min gamla från 70-talet, som börjat plinkeliklonka… och kanske mina vänner för sin en truddelutt i örat, på midsommarafton…


http://www.gnejron.se/


Så här duktig har jag inte blivit än:



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards