Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Träning i tålamodets konst

Av Lie - 23 juni 2010 15:34

Man lär sig av allt... även av att vänta.

Jag lär om mig själv och har just lärt mig, att det trots allt - tro det eller ej - bor ett litet kontrollfreak i mig. Gillar inte ovisshet. Jag vill veta, även om beskedet inte är vad jag vill höra. Bättre veta, än oveta... 


Jag lär mig tålamod. 


Jag lär mig om andra människor. Om jag för en sekund blev irriterad, fick jag ju i nästa fundera på, om jag tror att folk som låter mig vänta, är nonchalanta. Det kan man tro... i en sekund... men om man väntar lite till, ser man ju att det inte är nonchalans det handlar om. Det kan vara dålig planering, javisst, det kan vara dålig struktureringsförmåga, eller att det faktiskt har kört ihop sig och att personen är överbelastad. Om personen hellre vilar, ja du är hon väl trött. Det är inte nonchalans.

Vad händer mig, om jag väntar? Ingenting!


Jag tränar!   



Patience


There are times when the only thing to do is to wait. The seed has been planted, the child is growing in the womb, the oyster is coating the grain of sand and making it into a pearl. This card reminds us that now is a time when all that is required is to be simply alert, patient, waiting. The woman pictured here is in just such an attitude. Contented, with no trace of anxiety, she is simply waiting. Through all the phases of the moon passing overhead she remains patient, so in tune with the rhythms of the moon that she has almost become one with it. She knows it is a time to be passive, letting nature take its course. But she is neither sleepy nor indifferent; she knows it is time to be ready for something momentous. It is a time full of mystery, like the hours just before the dawn. It is a time when the only thing to do is to wait.


...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lie - 10 april 2011 12:21


  Jag flyttar nu över mina tankar till en ny blogg:   Fylgjans blogg      Ses där! ...

Av Lie - 9 april 2011 17:10

Jag ser konstnärligt skapande, som ett uttryck för själen och dess erfarenheter oavsett om det rör sig om måleri, musik eller dans. Uttryck i utveckling ger avtryck, både inför våra ögon och i våra själar.   Ibland ser jag så tydligt i mina bilde...

Av Lie - 26 mars 2011 13:03

Av Lie - 25 mars 2011 16:33

Min pappa har arbetat bra hela livet, varit familjeförsörjare, arbetsledare, tagit ansvar och hjälpt andra människor. Ensam familjeförsörjare under våra barndomsår, som det oftast var då på 60-talet. Men när han har varit sig själv närmast, har han a...

Av Lie - 25 mars 2011 14:00

Till människorna  I går tog jag hela världen i famn- det var i min fantasity jag är nog lika sluten och steloch reserverad som ni- men kände du månne en kyss på din kindja då var den nog från migty i går tog jag hela världen i famnoch då kysste jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards